Het-Gezondheidsplein.nl

Alles op het gebied van voeding , verzorging en gezondheid

 Eén op de drie mensen krijgt te maken met kanker.

Dat is te veel, vindt Fight cancer, die op ludieke wijze fondsen gaat werven voor baanbrekend onderzoek naar wat de volgende stap in immuuntherapie wordt genoemd. Morgen is het Wereldkankerdag. Daarom worden vanaf vandaag, onder het mom ‘Vier het leven!’ #Lovelifediners met vrienden ingezet als middel om geld in te zamelen.

Het onderzoek
Jarenlang waren er grofweg drie middelen om kanker te bestrijden: de tumor wegsnijden, bestralen of met chemotherapie te lijf gaan. Sinds kort is er in steeds meer gevallen een vierde mogelijkheid: immuuntherapie. Voor veel tumorsoorten is immuuntherapie heel effectief, maar bij borstkanker slaat de behandeling helaas nog vaak niet aan. In dit onderzoek, waar we via het #Lovelifediner steun voor vragen, gaat het om de vraag: Hoe kunnen we vooraf bepalen of een borstkankerpatiënt baat heeft bij immuuntherapie? De onderzoekers willen in dit project een genetische test ontwikkelen die voorspelt of immuuntherapie zal werken.

Experts van uit de hele wereld
Het onderzoeksteam bestaat uit wereldwijde experts op het gebied van wetenschappelijk onderzoek en behandeling van patiënten met immuuntherapie. Onder anderen Ton Schumacher, Marleen Kok, Hugo Horlings (Antoni van Leeuwenhoek) en Marc van de Vijver (AMC) behoren tot het team.
Limore Noach, directeur van Fight Cancer: “De kracht van dit onderzoek is de samenwerking tussen wetenschappers en artsen van verschillende instituten. Juist die combinatie in de onderzoeksgroep en de kruisbestuiving tussen onderzoekers en dokters zorgt ervoor dat ontwikkelingen in het laboratorium snel kunnen worden toegepast bij patiënten. Vice versa werkt het ook zo dat artsen in het team dicht bij de patiënt staan en hun ervaringen direct kunnen doorvertalen naar het onderzoek. Het duurt namelijk nog altijd te lang voor resultaten van het Nederlandse kankeronderzoek hun weg vinden naar patiënten en klinieken.”

Verwacht wordt dat de resultaten niet alleen belangrijk zijn voor patiënten met borstkanker, maar ook voor patiënten met andere vormen van kanker waarvoor immuuntherapie een optie is.

#Lovelifediner
Fight cancer wil met de #Lovelifediner campagne op een toegankelijke manier geld ophalen. Vanuit liefde voor het leven, vraagt de stichting iedereen om van hun etentje een Lovelifediner te maken. Noach: “Degene die het etentje organiseert, vraagt een tientje voor kankeronderzoek. Je post op social media een ‘proost op het leven’ met #Lovelifediner en tagt degene aan wie je het stokje doorgeeft.” Met deze pay-it-forward gedachte wil Fight cancer de etentjes als een olievlek over Nederland laten gaan om zoveel mogelijk geld in te zamelen voor het onderzoek.
De stichting doet speciaal voor deze campagne een beroep op veel bekende Nederlanders. Zo zien we Winston Gerschtanowitz, Coen & Sander, Jeroen van der Boom, Ali B, Lisanne Spaander en Jolanda van den Berg aan tafel tijdens hun #Lovelifediner.

advertenties